ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

خرید اکتان بوستر

karooweb
06 اردیبهشت 1401
3 دقیقه زمان برای مطالعه
خرید اکتان بوستر
امتیاز بدهید

وقتی بحث درمورد  بهبود عملکرد خودرو و محافظت از آن در برابر سایش و خرابی زودرس می‌رسد، خرید اکتان بوستر و تقویت‌کننده اکتان می‌تواند تاثیر بزرگی در حفاظت و بهبود عملکرد موتور ایجاد کند. اگر با اکتان بوستر آشنا نیستید، از این ترکیب شیمیایی برای افزایش پایداری تراکم موتور شما از طریق افزایش درجه اکتان سوختی که از پمپ سوخت دریافت می کنید، کمک می کند. این مکمل بنزین به عملکرد بهتر و سالمتر موتور کمک می کند و از موتور شما در برابر سایش زودرس محافظت می کند.

درسترسی سریع به مطالب

 

اکتان بوستر

اکتان بوستر برای افزایش رتبه اکتان سوخت طراحی شده اند و در نتیجه عملکرد خودرو و مسافت پیموده شده با مقدار بنزین مشخص را افزایش می دهند. مکمل بنزین جهت بهبود عملکرد خودرو حائز اهمیت هستند زیرا اغلب قدرت از دست رفته را از طریق انفجار دوباره به دست می آورند. این مکمل ها یک افزودنی سوخت خودرو و کمک کننده جهت بهبود اسب بخار برای خودور ها هستند.

اما با وجود تنوع و فراوانی برندهای اکتان بوستر در بازار، ممکن است فریب بخورید و فکر کنید که همه آنها به یک میزان برروی موتور خودروی شما موثر هستند. اما باید در نظر داشته باشید یک اکتان بوستر قوی به عوامل متعددی از جمله ترکیبات شیمیایی مختلف، افزودنی‌ها و حتی حجم‌ها ترکیب شده با درصد مناسب، آزمایش‌های «مستقل» و … بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد که بتواند رتبه اکتان بنزین مصرفی را افزایش دهد.

چگونه از یک تقویت کننده اکتان استفاده کنیم؟ در اینجا یک راهنمای کامل در این زمینه ارائه میکنیم

قبل از اینکه به این سوال بپردازید که چگونه از یک مکمل بنزین استفاده کنید، باید دلیل استفاده از مکمل بنزین و چگونگی کمک به تقویت موتور را بررسی کنیم. اکتان بوستر یکی از بحرانی ترین مشکلات موتورها را که انفجار آن است حل می کند. همه ما میدانیم که بنزین یک ماده بسیار فرار و مشتعل است که برای اثربخشی و عملکرد به محرک خارجی نیاز دارد. اگر هر یک از این عوامل مانند دما یا مقدار اکسیژن کمی اشتباه باشد، می تواند تأثیر دومینویی بر تراکم و روی سوخت داشته باشد چرا که هر اشتباه و ناهماهنگی میتواند باعت ایجاد مشکلات در موتور شود.

در چنین سناریویی، بنزین در واقع با یک انفجار مشتعل می شود و در نتیجه شوکی را به موتور وارد می کند. اگر این اتفاق به طور مکرر اتفاق بیفتد، می تواند عوارض جانبی گسترده ای بر سایر قسمت های موتور مانند سیلندرها میتواند داشته باشد. این مشکل خود را  به صورت (knock ) یا صدای زنگ موتور در اثر لرزش قطعات فلزی نشان می دهد.

منظور از ناک زدن (knock) موتور چیست؟

یکی از مشکلاتی که در اثر اکتان پایین بنزین پیش می آید ناک زدن موتور می‌باشد که با استفاده از اضافه کردن اکتان بوستر به بنزین می‌توان از بوجود آمدن این مشکل جلوگیری کرد. وقتی که هوا و سوخت موجود در سیلندر زودتر از زمان جرقه زنی شمع اتفاق بیفتد حالت ناک اتفاق می افتد. در این حالت با حرکت ماشین با سرعت پایین یا دنده مرده، وقتی پای خود را روی پدال گاز بگذارید موتور دچار کوبش خواهد شد و صدایی مانند تق تق شنیده می‌شود . این صدا نشان دهنده مشکل در موتور می‌باشد و اصطلاحا آن را ناک می‌نامند.

 

 

پایین بودن کیفیت بنزین یکی از عوامل اصلی آسیب زدن به موتورخودرو” به ویژه در ماشین هایی که موتور حساسی دارند”می‌باشند . به همین دلیل استفاده از مکمل های سوخت برای بالا رفتن کیفیت بنزین و جلوگیری از آسیب دیدن موتور خودرو،بسیار موثر می‌باشد اما استفاده ی نا آگاهانه از اکتان بوستر هم میتواند به موتور خودرو شما آسیب برساند برای همین در این مقاله می خواهیم درباره ی اکتان بوستر اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم. در این مقاله به ترتیب عوامل زیر را توضیح و بررسی می‌کنیم:

اکتان چیست؟

در واقع اکتان هیدروکربنی است که از شکستن مولکول های نفت خام بدست می‌آید . وقتی مولکول های نفت شکسته می‌شوند انواع مختلفی هیدروکربن بدست می آیند که با تغییر دادن و مخلوط کردن آن ها اکتان با فرمول c8h18 بدست می آید.بنزینی که دارای اکتان بالایی باشد بنزین بسیار خوبی می باشد زیرا اکتان دارای قابلیت متراکم شدن بسیار بالایی است.

عدد اکتان در بنزین به چه معناست؟

درجه کیفیت و عملکرد بنزین با استفاده از عدد اکتان بنزین مشخص می‌شود. این عدد هرچه بالاتر باشد سوخت دارای کیفیت بالاتر است. موتورخودروهایی که دارای تراکم بالاتری هستند به بنزین با اکتان بالاتر احتیاج دارند به زبان ساده تر هرچه موتور خودرو شما قوی تر باشد به بنزین با اکتان بالاتری نیاز دارد.

عدد بالاتر اکتان باعث می‌شود که سوخت فشار بیشتری را بدون خطر بوجود آمدن احتراق تحمل کند و همچنین باعث می‌شود قدرت موتور خودرو و انرژی که خودرو از سوخت می‌گیرد بالاتر باشد. بنزین با عدد اکتان پایین دارای کیفیت پایین می‌باشد که این باعث آسیب رسیدن به خودرو شما می‌شود. عدد اکتان بنزین کشور ما برای بنزین معمولی87، ویژه89 و سوپر93 اعلام شده.

برای اندازه گیری این اعداد از MON،RON،AKIاستفاده می کنند:

RON:

RON به معنی عدد اکتان تحقیقی می باشد ومخفف(Research Octane Number) است. با استفاده از یک موتور آزمایشی،نسبت اکتان و هپتان موجود در بنزین بدست می‌آید و با سرعت کم ومتوسط ضربه زدن به موتور ارتباط دارد.

MON:

MONکه به معنی اکتان موتور است ومخفف(Motor Octane Number) است که با سرعت های بالا ارتباط دارد.

AKI:

AKI مخفف (Anti-Knock Idexn) می باشد و عددمتوسط بین MONوRON می‌باشد و در کشور هایی مانند:آمریکا ، کانادا و…این عدد را مدنظر قرار می‌دهند.AKI با فرمول R+M/2 بدست می آید.

چه عواملی برعدد اکتان تاثیر میگذارند؟

عوامل مانند: میزان رطوبت ،دمای هوا و ارتفاع از سطح دریا بر عدد اکتان تاثیر گذار می‌باشد.

رطوبت هوا: میزان رطوبت هر چقدر افزایش یابد عدد اکتان هم افزایش پیدا میکند.

دمای هوا: با کاهش دمای هوا عدد اکتان افزایش می یابد.

اتفاع از سطح دریا: هرجقدر ارتفاع سطح دریا کمتر باشد سوخت زود تر دچار خودسوزی می‌شود ولی اگر ارتفاع از سطح دریا بالاتر باشد سوخت دیرتر دچار خود سوزی میشود .

اکتان بوستر چیست؟

مکمل بنزین با استفاده از ترکیبات هیدروکربنی عدد اکتان را که با عدد اکتان تحقیقاتی (RON) اندازه گیری می شود، بهبود می بخشد و توانایی سوخت برای مقاومت در برابر نیروهای فشاری در موتور را افزایش می دهد. در نتیجه تقویت کننده های اکتان، بنزین را پایدارتر می کنند.

یکی از مکمل های قوی برای بالابردن اکتان بنزین (کیفیت بنزین) و همچنین رسیدن سوخت در زمان دقیق به سیلندر، مکمل بنزین یونامکس می‌باشد. اکتان  برای همه خودروها و هرنوع بنزینی (معمولی،ویژه،سوپر) قابل استفاده است. به همین دلیل با توجه به پایین بودن کیفیت بنزین استفاده از آن برای عملکرد خودروها بسیار مفید می‌باشد.

یکی از برند های معتبر برند یونامکس (درقسمت پایین به معرفی بیشتر آن می پردازیم) می باشد که اکتان بنزین را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد. علاوه بر این، برخی ازمکمل های بنزین از ابزارهای دیگری استفاده می کنند که امکان تمیز کردن همزمان خطوط سوخت و روانکاری حتی دورافتاده ترین قسمت های موتور را فراهم می کند.

 

بطورکلی اکتان بوستر برای چه مواردی استفاده می شود؟

1- نوع اول برای بالا بردن کیفیت و اکتان بنزین در هر نوع بنزین و خودرویی استفاده می‌شود

2- نوع دوم برای عملکرد بهتر و بالاتر موتور خودرو استفاده می‌شود(مثلا در مسابقه ها برای افزایش سرعت و قدرت موتور استفاده می‌شوند و بسیار تاثیر گذارند)

اکتان بوستر عدد اکتان بنزین را تا چند اکتان افزایش می دهد؟

با خرید اکتان بوستر ،اکتان بنزین را تا 80 واحد معادل 8 اکتان افزایش می‌دهد که این عدد اکتان بسیار چشمگیر است. و با آن میتوان هر نوع بنزین بی کیفیتی را به کیفیت مطلوب و مناسب خود رساند.

مزیت های استفاده از اکتان بوستر :

1-کاهش گازهای آلاینده و گلخانه ای

2- کاهش مصرف سوخت

3- افزایش توان وقدرت شتاب

4- کاهش لرزش موتور یا ضربه زدن به موتور (ناک)

5- افزایش کیفیت بنزین یا همان عدد اکتان

6- تمیز کردن موتور و سیلندر و جلوگیری از تشکیل رسوب

نحوه استفاده از اکتان بوستر چگونه است؟

مکمل های اکتان بوستر در داخل قوطی هایی قرار دارد، که برخی از قوطی ها مانند: اکتان بوستر یونامکس دارای دو سر هستند که در هنگام استفاده، برای راحت تر ریختن اکتان داخل باک بنزین از آن استفاده می شود .روی اکثر این قوطی ها مشخصات و عدد اکتان، نحوه استفاده از اکتان بوستر قرار گرفته  است که با توجه به نوع و مشخصات خودرو خود باید اکتان بوستر مناسب را انتخاب نمود و در داخل باک بنزین ریخت .

 

قبل از خرید اکتان بوستر باید بدانید هر کدام از برند های اکتان بوستر یک مقدار خاص از بنزین را ساپورت می کنند که هنگام استفاده از آن ها با توجه به آن مقدار که روی آن نوشته شده است داخل بنزین بریزید. زیاد یا کم ریختن این محلول ها داخل باک باعث عملکرد نادرست آن ها می شود.

هنگام استفاده از اکتان بوستر مواظب باشید روی دست خود نریزید و چون مکمل اکتان بوستر ماده ای سمی و خطرناک می باشد. و در صورت ریخت شدن روی دستتان ممکن است به آن آسیب برساند و یا باعث ایجاد حساسیت شود.

یکی دیگر از مواردی که در استفاده از مکمل اکتان بوستر باید توجه نمود این است که این مکمل قابل آتش سوزی است پس باید در هنگام استفاده از آن مواظب باشید و باقی مانده آن را در جای گرم قرار ندهید و یا عوامل آتش زا در اطراف آن قرار نگرفته باشد .

قبل از تمام شدن تاریخ اکتان آن را استفاده کنید و در هر بار سوخت گیری از اکتان استفاده کنید تا عملکرد بهتر داشته باشد. وقتی octane booster را داخل باک ریختید باید ماشین به صورت درجا شروع به کار کند.

 سوالات متداول در باره ی اکتان بوستر :

آیا اکتان بوستر برای هر خودرویی چه مدرن چه قدیمی قابل استفاده است؟

اکتان بوستر اصل تنظیم کننده زمان احتراق سوخت در خودرو است با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد مکمل بنزین با بالا بردن عدد اکتان بنزین زمان ایجاد جرقه و عمل انفجار موتور را تنظیم میکند پس در نتیجه کاربرد اصلی اکتان بوستر کمک به افزایش طول عمر موتور است. همانطور که اشاره شد اکتان بوستر برای هر خودرویی با هر موتور و سیستمی قابل استفاده است و همچنین با هر نوع بنزینی سازگاری دارد  و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

قبل از خرید اکتان بوستر باید بدانید هر قوطی اکتان بوستر برای  چه مقدار از بنزین مناسب است؟

هر قوطی یونامکس 50 لیتر بنزین را ساپورت می کند ولی در صورت بزرگ تر بودن باک باید در ازای هر 10 لیتر سوخت حدود 50 میلی لیتر اکتان بوستر اضافه کنید.

 هر چند وقت یکبار می توان از اکتان بوستر استفاده نمود ؟

بهتر است در هر بار سوخت گیری برای بالا رفتن کیفیت سوخت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

اکتان بوستر اصل

روش تشخیص مکمل اکتان بوستر اصل

جهت خرید اکتان بوستر اصل کلیک کنید به احتمال بسیار هنگامی که صحبت از بهبود عملکرد و
karooweb
06 اردیبهشت 1401
مکمل سوخت خودرو

مکمل سوخت خودرو های خارجی لذت رانندگی را به شما هدیه می دهد

مکمل سوخت خودرو هر نوع افزودنی که به مایعات ماشین مانند: بنزین و روغن اضافه می کنیم ،
karooweb
06 اردیبهشت 1401
مکمل سوخت موتور سیکلت

با مکمل سوخت موتور سیکلت لذت رانندگی را تجربه کنید

موتور سیکلت هم مانند سایر وسایل نقلیه دارای اجزای مختلفی است و هر کدام وظیفه خاصی را بر
karooweb
08 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه