ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

اگر انتظار دارید خودرویتان عملکرد بهتری داشته باشد بنزین با اکتان بالا را فراموش نکنید

karooweb
28 اردیبهشت 1401
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
اکتان-octane
1/5 - (2 امتیاز)

همیشه ما از اکتان، مکمل ها بنزین و اکتان بوستر چیزهای زیادی شنیده و می شنویم و بابت این موضوع هم سوالات زیادی برای ما پیش می آید و در این سایت ما پاسخگوی تمام سوالاتی هستیم که در مورد اکتان است پس با ما همراه باشید.

اکتان - اکتان بوستر

اکتان چیست؟

در سال‌های اخیر، خودروسازان بنزین ممتاز (سوخت با درجه اکتان بالا) را برای استفاده در بیشتر مدل‌های خودرو توصیه می‌کنند.

اکتان

ترکیبی از موادی است که در بنزین استفاده می شود و برای تمام وسایل نقلیه قابل استفاده است و مطابق با پیشرفته ترین مواد افزودنی و فناوری سوخت فرموله شده است. و احتراق سوخت و عملکرد کلی موتورهای بنزینی را بهبود می بخشد.

تفاوت قیمت بین اکتان بالا و درجه یک با اکتان پایین نیز افزایش یافته است. در نتیجه، افراد بیشتر کنجکاو می‌شوند که بدانند اکتان چیست؟  عدد رتبه‌بندی اکتان در پمپ‌های بنزین به چه معناست؟ استفاده از بنزین با اکتان بالا و پایین برای خودرو ها چه تفاوتی دارد؟ آیا بنزین با اکتان بالا برای خودروها ضروری است؟ استفاده از این نوع مکمل ها برای وسایل نقلیه چگونه است؟

تاثیر عدد اکتان بر وسیله نقلیه

تاثیر سطح اکتان بر روی موتور خودروی ما چگونه است؟
موتورها خودرو برای سوزاندن سوخت در یک احتراق کنترل شده طراحی شده اند. شعله از شمع شروع می شود و در سرتاسر سیلندر می سوزد تا زمانی که تمام سوخت سیلندر بسوزد.

بنابراین، احتراق خود به خود، که به آن اشتعال خودکار، انفجار، یا ضربه نیز گفته می شود، زمانی اتفاق می افتد که افزایش دما و فشار ناشی از احتراق اولیه باعث احتراق سوخت که هنوز نسوخته شده می شود. این احتراق ثانویه کنترل نشده باعث افزایش فشار در سیلندر و ایجاد ضربه می شود.

رقابت بین احتراق مورد نظر (کنترل شده) و احتراق ناخواسته (خود به خودی) باعث می شود انرژی حاصل از سوخت در حال سوختن به طور نابرابر پراکنده شود، که می تواند باعث آسیب شود و فشار زیادی به پیستون موتور وارد می کند.

رتبه بندی اکتان

رتبه بندی اکتان معیارهای برای پایداری سوخت است. این رتبه بند و درجه بندی اکتان براساس چه چیزی انجام می شود؟ این درجه بندی ها بر اساس فشاری است که در آن یک سوخت به طور خود به خود در یک موتور آزمایشی احتراق ایجاد می کند (اشتعال خودکار).

اکتان در واقع به دو دسته تقسیم می شود: 1- رتبه‌بندی اکتان موتور (MOR) 2- رتبه‌بندی اکتان تحقیقاتی (RON) است که عمدتاً در برخی ویژگی ها و شرایط عملیاتی با هم متفاوت هستند. هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، سوخت پایدارتر است. در خیلی از جایگاه های پمپ بنزین ایران بنزین را بر اساس سطح اکتان آن به سه دسته تقسیم می کنند:

1- معمولی (کمترین سوخت اکتان معمولاً 87)
2- درجه متوسط (سوخت اکتان رنج متوسط معمولاً 89 تا 90)
3- پریمیوم (بالاترین سوخت اکتان معمولاً 91-94)
برخی از شرکت ها نام های مختلفی برای این نوع بنزین ها انتخاب کرده اند مانند: بدون سرب، سوپر یا سوپر پریمیوم ، اما همه آنها به درجه اکتان اشاره می کنند.

از 18 ایزومر اکتان معمولی (C8H18)، اکتان نام خود را از ترکیب 4،2،2-Trimethylpentane گرفته است که در برابر اشتعال خودکار بسیار مقاوم است. این ایزواکتان برای مقاصد آزمایشی، مقدار مرجع 100 را به خود اختصاص داده است. مولکول هپتان نرمال بسیار ناپایدار (C7H16) و سوخت مرجع صفر اکتان دارند.

با این حال و بر اساس توضیحاتی که در قسمت بالا داده شد اکتان جزو تقویت کننده ها به حساب می آید و بنزین مورد نظر برای وسایل نقلیه را تقویت و باعث کارکرد بهتر موتور خودرو و در نتیجه شاهد عملکرد عالی خودرو می شویم. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این تقویت کننده ها با سایت ما همراه باشید که درقست پایین به توضیحات بیشتر آن می پردازیم.

 

 

نحوه کارکرد تقویت کنندهای اکتان

قبل از اینکه به پاسخ این سوال بپردازید که چگونه از یک تقویت کننده اکتان استفاده کنید؟ باید بدانیم که چگونه یک تقویت کننده اکتان کار می کند؟

اکتان بوستر اصل یکی از بحرانی ترین مشکلات موتورها را حل می کند که انفجار آن است. بنزین یک ماده بسیار فرار است که برای اثربخشی به یک محرک خارجی بسیار خاص نیاز دارد.

اگر هر یک از این عوامل مانند دما یا مقدار اکسیژن کمی اشتباه باشد، می تواند تأثیر دومینویی تراکم بر روی سوخت را داشته باشد.

در چنین سناریویی، بنزین در واقع با یک انفجار مشتعل می شود و در نتیجه شوکی به موتور وارد می کند. اگر این اتفاق به طور مکرر بیفتد، می تواند عوارض جانبی  گسترده ای بر سایر قسمت های موتور مانند سیلندرها داشته باشد و همچنین هزینه های سنگینی را برای شما به جای می گذارد.

این عوامل باعث می شوند که بر اثر لرزش قطعات فلزی صدای به صورت ضربه یا صدای زنگ موتور را بشنوی. در نتیجه تقویت کننده های اکتان می توانند به جلوگیری از این امر کمک کنند.

 

چگونه تقویت کننده های اکتان از به وجود آمدن چنین مشکلی جلوگیری می کنند؟

روشی که تقویت کننده اکتان باعث می شود این اتفاقات برای خودروی شما نیفتد این گونه  است که این افزودنی اساساً مخلوطی از سایر ترکیبات سوخت هیدروکربنی است و بهتر از بنزین بدون انفجار است. اساساً تقویت کننده های اکتان بنزین را پایدارتر می کنند.

عدد اکتان اندازگیری شده تحقیقاتی (RON) نشان دهنده چه چیزی است؟ نشان دهنده توانایی سوخت برای مقاومت در برابر نیروهای فشاری است.

علاوه بر این، تقویت کننده های اکتان فقط برای افزایش اکتان بنزین به کار نمی روند بلکه برخی از این تقویت کنندها از ابزارهای دیگری استفاده می کنند که امکان تمیز کردن همزمان خطوط سوخت و روانکاری برای دورافتاده ترین قسمت های موتور را فراهم می کند.

 

آیا استفاده از تقویت کننده ها با روش خاصی صورت می گیرد؟

خیر روش خاصی ندارد  فقط، هر بار که ماشین خود را شارژ می کنید از یک تقویت کننده اکتان استفاده می کنید. وظیفه اکتان بوستر تاثیر بر روی موتور خودروی شما است و حداکثر کارایی را به شما ارائه دهد.

وقتی نوبت به بهبود عملکرد خودرو و محافظت از آن در برابر سایش و پارگی زودرس می‌رسد، تقویت‌کننده اکتان می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

آشنای بیشتر با اکتان بوستر

آنها برای افزایش پایداری تراکم موتور شما با افزایش درجه اکتان سوختی که از پمپ دریافت می کنید، طراحی شده اند. این نوع مکمل باعث می شود موتور خودرو شما تمیزتر باشد و از موتور شما در برابر سایش زودرس محافظت می کند.

افزودنی‌های سوخت از خیلی وقت پیش وجود دارند مانند اکتان بوستر از زمان وجود خودروها وجود داشته‌اند. تقویت‌کننده‌های اکتان سال‌هاست که رتبه بالایی در زنجیره عملکرد داشته‌اند. با این حال، آنها برای هر وسیله نقلیه موثر نیستند، اما راه حلی برای بسیاری از مشکلات ماشین هستند.

مزایای استفاده از اکتان بوستر

  • بسته به RON بنزین، عدد اکتان را بین 2 تا 5 نقطه افزایش می دهد
  • افزایش قدرت و دینامیک موتور
  • بهبود عملکرد کاتالیزور خودرو
  • بهبود عملکرد سیستم اگزوز
  • بدون اثرات مضر بر مبدل های کاتالیزوری یا محیط زیست
  • کاهش و جلوگیری از پینگ موتور
  • از آسیب های مکانیکی ناشی از پینگ جلوگیری می کند
  • قابل استفاده در بنزین سرب یا بدون سرب
  • افزایش عمر مفید خودرو

چه زمانی باید از تقویت کنندهای بنزین استفاده کنیم؟

با توجه به همه توضیحاتی که داده شد تقویت کننده اکتان به شما کمک می کند تا امتیاز اکتان خودرو خود را افزایش دهید. همه این عوامل به موتور خودروی شما کمک می کند تا از ضربه یا جیرجیر جلوگیری کند. بنابراین اگر شروع به شنیدن این صداها کردید، از یک تقویت کننده اکتان استفاده کنید.

اگر می‌خواهید بدون مشکل پیستون، اسب بخار سالم تری داشته باشید، می‌توانید از یک تقویت‌کننده اکتان برای توربوشارژر یا سوپرشارژر استفاده کنید. افزایش امتیاز اکتان به سرکوب تراکم در سیلندرها کمک می کند و به شما این امکان را می دهد که خودروی شما هنگام شتاب گرفتن هیچ مشکلی نداشته باشد و به راحتی از آن استفاده کنید.

اگر ماشین شما دارای توربوشارژر یا سوپرشارژر است، در صورت نیاز می توان از اکتان بوستر استفاده کرد. با این حال، اگر موتور شما با سوخت اکتان بالا کار می کند، ممکن است اصلاً نیازی به تقویت کننده اکتان نباشد.

در برخی مواقع دفترچه راهنمای خودرو عدد اکتان به کاربرده شده را نوشته شده است ولی در برخی موارد  دفترچه راهنمای مالک به شما نمی گوید که آیا از تقویت کننده اکتان استفاده کنید یا نه. در اینگونه مواقع بهترین گزینه این است که با یک متخصص خودرو صحبت کنید.

به یاد داشته باشید اگر خودرویی با طراحی اسب بخار بالا دارید، اکتان بوستر به شما کمک می کند از ضربه موتور جلوگیری کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که موتور شما در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است آسیب ببیند. همچنین، برخی از خودروها اصلاً به افزایش اکتان نیاز ندارند.

بنابراین بد نیست که اگر صاحب چنین خودروهای هستید و به این گونه راهنمای ها احتیاج دارید فورا به سراغ دفترچه راهنمای خودروی خود بروید یا اینکه به افراد متخصص که به آن ها اعتماد دارید مراجعه کنید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید

 

بهترین تقویت کنندهای اکتان

در ایران برندهای زیادی وجود دارند و به عنوان بهترین تقویت کننده ها اکتان آن ها را می شناسیم اما باید توجه کنیم که نباید به راحتی اعتماد کرد و هر تقویت کننده ای را خریداری کنیم چون بعضی از این نوع تقویت کنندها با قیمت کم به فروش می رسند ولی کیفیت مناسب را ندارند علاوه بر این که برای خودروهای شما مناسب نیستند بلکه باعث آسیب های جدی به خودرو می شوند.

شرکت تولید کننده مکمل بنزین یونامکس با دانش و تجربه چندین ساله محصول جدید خود رابا نام اکتان بوستر یونامکس را به بازار عرضه نموده این مکمل با کیفیت بسیار بالا و رضایت مشتریان قابل رقابت با بسیاری از محصولات خارجی است این محصول علاوه بر کیفیت بی نظیر خود دارای قیمت بسیار مناسب و مقرون بصرفه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

بهترین مکمل بنزین ایرانی

بهترین مکمل بنزین ایرانی

دنیای علم و تکنولوژی ، دنیای پیشرفت و بهتر شدن است ، همه ما بدنیال بهترین ها هستیم ،
karooweb
09 خرداد 1401
مکمل بنزین

با مکمل بنزین برند یونامکس بهترین خودت باش

شاید این جمله شما را بیشتر یاد متن های روانشناسی بیندازد اما در هر جایی و از جمله دنیای
karooweb
16 تیر 1401
مکمل سوخت موتور سیکلت

با مکمل سوخت موتور سیکلت لذت رانندگی را تجربه کنید

موتور سیکلت هم مانند سایر وسایل نقلیه دارای اجزای مختلفی است و هر کدام وظیفه خاصی را بر
karooweb
08 اردیبهشت 1401
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه